ÖZET: Başvuran, 2011 yılında emekli maaşı dışında geliri olmadığını, başka meskeninin bulunmadığını ve konutunda sürekli ikamet ettiğini belirterek, Emlak Vergisi Kanunu’nun 8. maddesi uyarınca indirimli emlak vergisi talebinde bulunmuştur. Korkuteli Belediyesi, başvuruyu Nisan 2016’ya kadar değerlendirmemiştir. Ancak, başvuranın tedavi sürecinde eşinden 554,77 TL emlak vergisi tahsil edilmiştir. Başvuran, bu durumu Korkuteli Belediyesi’ne bildirmiş, fakat talebi, adına kayıtlı başka bir mesken olduğu gerekçesiyle reddedilmiştir.

Korkuteli Belediye Başkanlığı, başvuranın indirimli emlak vergisi talebini 2017 yılından itibaren kabul edeceğini belirtmiştir. Ancak, başvuranın geçmişe dönük vergi iade talebi, üzerine kayıtlı başka bir taşınmaz olduğu gerekçesiyle olumsuz sonuçlanmıştır. İlgili mevzuat, tek mesken sahibi olan ve hiçbir geliri bulunmayan kişilerin indirimli emlak vergisi oranından yararlanabileceğini belirtmektedir.

Kamu Denetçiliği Kurumu, başvuranın talebini değerlendirerek, Korkuteli Belediyesi’ne gerekli araştırmayı yapması ve olası bir vergilendirme hatası tespit edilmesi durumunda düzeltme işlemlerini gerçekleştirmesi yönünde tavsiyede bulunmuştur. Ayrıca, başvuranın hangi mercilere başvurabileceği konusunda bilgilendirilmesi gerektiği vurgulanmıştır.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU (OMBUDSMANLIK)

SAYI : 11564-11564 |sayi|36311982-101.07.04-E.36311982-101.07.04-E.

BAŞVURU NO : 2017/3111 2017/ 3111

KARAR TARİHİ : 02/10/2017 |tarih|

TAVSİYE KARARI

BAŞVURAN VEKİLİ / TEMSİLCİSİ :

BAŞVURUYA KONU İDARE : Korkuteli Belediye Başkanlığı

BAŞVURUNUN KONUSU : Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesi kapsamında indirimli (sıfır oranlı) emlak vergisi oranından yararlanma talebi hakkındadır .

BAŞVURU TARİHİ : 30/03/2017 30.3.2017

I. BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ

1. Başvuran özetle; 2011 yılında emekli maaşı dışında hiçbir gelirinin olmadığı, başka meskeninin bulunmadığı ve konutunda daimi olarak ikamet ettiğini belirten bir taahhüt dilekçesi vererek, Emlak

Vergisi Kanunu’nun 8 nci maddesi uyarınca, indirimli vergi nispeti (sıfır) uygulanmasından yararlanmak istediğini, bu talebine istinaden Korkuteli Belediyesince Nisan 2016 tarihine kadar tarafına emlak vergisi tahakkuk ettirildiğine dair bir bildirimde bulunulmadığını,

1.1 Ancak kendisinin tedavi altında olduğu tarih aralığında, eşinden toplam 554,77 TL emlak vergisi

alındığını, bunun üzerine, Korkuteli Belediye Başkanlığı’na tekrar taahhüt dilekçesi verdiğini ancak, Belediyenin, ilgili kanun hükümleriyle birlikte konuyla ilgili genelge ve özelgeleri görmezden gelerek tahsil edilen 554,77 TL emlak vergisini iade etmediğini bununla birlikte şikayet konusu hakkında Başbakanlık İletişim Merkezi’ne yapmış olduğu başvurular üzerine aldığı cevabi yazıda, adına kayıtlı başka bir mesken olmadığı hâlde, “Antalya İli Kepez İlçesi Mahallesinde ada parselde bulunan zemin nolu bina tespit edildiği” gerekçesiyle talebinin reddedildiğini iddia ederek, 1.2. İlgili kanun, genelge ve özelgeler gereğince, geriye dönük sıfır oranlı emlak vergisi uygulamasından faydalanmasını temini ve ödenen 554,77 TL tutarındaki emlak vergisinin iade edilmesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur .

1 / 7II. İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI

2. Kurumumuzun 04.05.2017 tarihli ve E. sayılı bilgi-belge isteme yazısına istinaden

Korkuteli Belediye Başkanlığı’ndan alınan 09.05.2017 tarihli E. yazıda özetle ;

“…Emlak (bina) vergisi için indirimli bina vergisi oranından 2017 yılından itibaren yararlandırılacaktır . Mükellefin talebi geriye dönük ödene verginin iadesi olup yapılan TAKBİS sorgulamasında kişinin üzerine başka bir yapı tespit edilmiş ve geriye dönük ödenmesi uygun olmayacağı kanaatine varılmıştır . Zira yapılan yazışmalardan sonra tapuda gerekli düzeltme kişi tarafından yapılmış . 2017 yılı müteakip yıllar için uygulanmasına karar verilmiştir . Emlak Vergisi

Kanunu 8. madde ile Bakanlar Kurulu Kararı ilgili muafiyet mevzuatları olarak gösterilir .

İlçemizde bulunan bina için emlak vergisinin konusunu teşkil eden konutun niteliğini gösteren

Yapı Kullanma İzin Belgesi, bina bildirimi, kimlik ve tapu fotokopileri ile ayrıca Kepez İlçesi sınırlarında mesken bulunduğuna dair TAKBİS sorgu formu yazı ekinde sunulmuştur .

Konunun çözümüne yönelik olarak; Belediyemize yapılan başvuru ile muafiyet talebi kanunun ilgili maddesi çerçevesinde değerlendirilmiş, yapılan TAKBİS sorgulamasında ilçemiz dışında bir başka meskenin tapu kaydına rastlanılmıştır . Olumsuz verilen cevap yazısına istinaden kişi tarafından kayıt tapu idaresince silinmiş, kayıt silindikten sonra geriye dönük iade talebi tereddüt hasıl olduğundan uygun bulunmamıştır . Muafiyet 2017 ve müteakip dönemler için yapılmıştır . Gelirlerin tahsil ve iadesi ile ilgili hesap veren kurum olarak ikinci bir mesken kaydının bulunmasıyla uygun bulunmayan iade talebinin yapılmasına dair talimat, özelge, içtihat olması sonucunda iadesinin yapılması gerektiği değerlendirilmektedir .” açıklamalarına yer verilmiştir .

3. Uyuşmazlık konusuna esas teşkil eden Antalya İli Kepez İlçesi sınırlarındaki taşınmaz hakkında, Kurumumuzun 09.05.2017 tarihli ve E . sayılı yazısına istinaden Kepez Kaymakamlığı Tapu

Müdürlüğü’nün 16/ 05/ 2017 tarihli ve E . sayılı yazısı ekinde; ‘ Antalya İli Kepez İlçesi

Mahallesinde ada parselde bulunan zemin nolu binaya ’ ilişkin tapu kayıtları alınmış, akabinde 16/ 06/ 2017 tarihli E . sayılı bilgi-belge isteme yazımıza cevaben Kepez Kaymakamlığı

Tapu Müdürlüğü’nden alınan yazıda; ‘ adına Müdürlükleri yetki alanı bilgisayar kayıtlarında yapılan taşınmaz araştırmasından pasif iki adet taşınmaz kaydına rastlanıldığı, bu taşınmazların devirlerini gösteren pasif tapu kaydı ve resmi senet örneklerinin ise yazıları ekinde gönderildiği ’ bilgisi edinilmiş ve söz konusu belgelerin yazı ekinde bulunduğu tespit edilmiştir .

4. Şikayet konusu hakkında Kurumumuzun 19.07.2017 tarihli ve E. sayılı bilgi-belge isteme yazısına istinaden Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan alınan 28.08.2017 tarihli E.

yazısında özetle ;

“… Kepez Kaymakamlığı Tapu Müdürlüğünün 22/ 6/ 2017 tarihli ve sayılı yazısı ekinde yer alan tapu kayıt ve resmi senet belgesinin incelenmesinden, mükellefin Kepez İlçesi

Mahallesi ada parseldeki taşınmazının tamamını 24/ 11/ 2009 tarihinde adlı alıcıya sattığı, yazı ekinde yer alan tescil istem belgesinin incelenmesinden ise mükellefin bahsi geçen taşınmaz üzerinde bulunan 1/ 61 oranında hisse payını 21/ 03/ 2017 tarihinde sicilden terkin ettirdiği anlaşılmaktadır .

2 / 7Bu itibarla, indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından tek mesken sahibi

mükellefler yararlanabilmekte olup, mükellefin 2012 ve 2017 yılları arasında adına kayıtlı tek meskeninin olması halinde anılan uygulamadan geçmişe dönük olarak yararlanması mümkün bulunmakta olup, mesken sayısı birden fazla ise yararlanması mümkün bulunmamaktadır . Öte yandan, mükelleflerin gelir getirmeyen işyeri, arsa ve araziye sahip olmaları, indirimli vergi oranından yararlanmalarına engel teşkil etmemektedir .” açıklamalarına yer verilmiştir .

III. İLGİLİ MEVZUAT

5. Anayasanın “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesi; “ Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir . Türkiye Büyük

Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikayetleri inceler .” 6. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrası; “ Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir .” 7. 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında; “Bakanlar Kurulu, kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup on sekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, engellilerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m²’yi geçmeyen tek meskeni olması (intifa hakkına sahip olunması hali dahil) halinde, bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra kadar indirmeye yetkilidir . Bu hüküm, yukarıda belirtilenlerin tek meskene hisse ile sahip olmaları halinde hisselerine ait kısım hakkında da uygulanır . Muayyen zamanda dinlenme amacıyla kullanılan meskenler hakkında bu hüküm uygulanmaz . Geliri olmadığını belgelemenin usul ve esaslarını belirlemeye

Maliye Bakanlığı yetkilidir .” denilmektedir .

8. Bakanlar Kurulunun 2006/ 11450 sayılı kararında ” 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü gereğince kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup on sekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, özürlülerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m²’yi geçmeyen tek meskene sahip olmaları halinde (intifa hakkına sahip olunması hali dahil), söz konusu meskene ait bina vergisi oranı, 2007 ve müteakip yıllar için sıfıra indirilmiştir .” açıklaması yer almaktadır .

9. Maliye Bakanlığı’nın 57 seri no.lu Emlak Vergisi Genel Tebliğinin ‘Emlak Vergisi

Bildirimlerinin Yeniden Düzenlenmesi, Mükelleflerden Bildirim Dışında Bir Belge Talep edilmemesi ve Devredenin Mükellefiyetinin Res’en Sona Erdirilmesi’ başlıklı bölümünde; “1319 sayılı Kanunda, emlâk vergisi mükelleflerine, bu vergiyle ilgili işlemler sırasında emlâk vergisi bildirimi dışında herhangi bir belge vereceklerine dair yükümlülük getiren bir hüküm bulunmamaktadır .” şeklinde belirtilmiştir .

3 / 710. 57 seri no.lu Emlak Vergisi Genel Tebliğinin aynı bölümünde ; “Belediyelerce, emlâk vergisi

işlemlerinde mükellefler tarafından bildirilen hususların teyidinin, mükelleflerden belge istenmeden ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerekmektedir . Bu bağlamda belediyelerce, mükelleflere ait kimlik bilgileri, İçişleri Bakanlığı Kimlik Paylaşım Sistemi üzerinden, tapu kayıtları ise Tapu ve Kadastro Bilgi Sisteminden alınabilecektir . Ayrıca, mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından elektronik ortamda sağlanması mümkün olacaktır .” hükmü yer almaktadır .

11. 38 seri no.lu Emlak Vergisi Genel Tebliğinin , I nci bölümünde : “Bakanlar Kurulunca belirlenecek indirimli vergi oranından, Türkiye’de brüt yüzölçümü 200 m2’yi geçmeyen tek meskeni olan veya tek meskenin intifa hakkına sahip bulunan;

….

– Gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları emekli, dul, yetim, ölüm ve malûliyet aylığından ibaret bulunanlar , ….

yararlanacaklardır .”; I/ 3-(e) bölümünde, “Sosyal güvenlik kurumlarından emekli, dul, yetim, ölüm ve maluliyet aylığı alanların, bu aylıkları dışında başka gelirlerinin bulunması halinde, bunların meskenine indirimli vergi oranı uygulanmayacaktır . Mükelleflerin gelir getirmeyen işyeri, arsa ve araziye sahip olmaları, indirimli vergi oranından yararlanmalarına engel teşkil etmemektedir .”; II nci bölümünde ise, “İndirimli bina vergisi oranının uygulanabilmesi için, Tebliğin (I/ 1) bölümünde belirtilen şartları taşıyan mükelleflerin, bu Tebliğe ekli formlardan durumlarına uygun olanını doldurup imzalayarak ilgili belediyelere eki belgelerle birlikte vermeleri gerekmektedir .” şeklinde açıklamalara yer verilmiştir .

IV. KAMU DENETÇİSİ HÜSEYİN YÜRÜK’ÜN KAMU BAŞDENETÇİSİ’NE ÖNERİSİ

12. Başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; başvuru konusuna ilişkin “ Tavsiye Karar Önerisi ” Kamu

Başdenetçisi’ne sunulmuştur .

V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE

A. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden 13. Başvuran; 2011 yılında emekli maaşı dışında hiçbir gelirinin olmadığı, başka meskeninin bulunmadığı ve konutunda daimi olarak ikamet ettiğini belirten bir taahhüt dilekçesi vererek, Emlak

Vergisi Kanunu’nun 8 nci maddesi uyarınca, indirimli vergi nispeti (sıfır) uygulanmasından yararlanmak istediğini, bu talebine istinaden Korkuteli Belediyesince Nisan 2016 tarihine kadar tarafına emlak vergisi tahakkuk ettirildiğine dair bir bildirimde bulunulmadığını, ancak kendisinin tedavi altında olduğu tarih aralığında, eşinden toplam 554,77 TL emlak vergisi alındığını, yapmış olduğu başvurunun ise adına kayıtlı başka bir mesken olmadığı hâlde, “Antalya İli Kepez İlçesi

Mahallesinde ada parselde bulunan zemin nolu bina tespit edildiği” gerekçesiyle reddedilmesi üzerine, geriye dönük sıfır oranlı emlak vergisi uygulamasından faydalanmasını temini ve ödenen 554,77 TL tutarındaki emlak vergisinin iade edilmesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur .

14. Bakanlar Kurulu; kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup on sekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, şehitlerin,

4 / 7dul ve yetimlerinin, Türkiye sınırları içinde 200 m²’yi geçmeyen tek meskeni olması (intifa hakkına

sahip olunması dahil) halinde bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra kadar indirmeye yetkili bulunmaktadır . Gelir olmadığını belgelemenin usul ve esaslarını belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir . Bakanlar Kurulu 2006/ 11450 sayılı kararı ile indirimli bina vergisi oranını 2007 ve müteakip yıllar için sıfır olarak belirlemiştir . Bu çerçevede yeni bir Bakanlar Kurulu Kararı yayımlanana kadar uygulama aynı şekilde devam edecektir .

15. Maliye Bakanlığının Emlak Vergisi Kanunu’nun 8 inci maddesinden aldığı yetki ile yapmış olduğu düzenlemelerde hiçbir geliri olmadığını beyan eden mükelleflerin indirimli emlak vergisi oranından faydalanabilmeleri için hizmet karşılığı elde edilen geliri, ticari, sınai ve mesleki faaliyet geliri, tarımsal faaliyet geliri, menkul ve gayrimenkul geliri faiz ve temettü geliri veya benzeri bir gelirinin olmadığını belgelemek zorunda iken, mükelleflere kolaylık olması açısından 44 ve 57 seri no.lu Emlak Genel Tebliğlerle yaptığı düzenleme sonucunda hiçbir geliri olmayan mükelleflerin indirimli emlak vergisi oranından yararlanabilmesi için “Hiçbir geliri olmayanların tek meskenlerine ait taahhüt belgesinin” ilgili belediyelere verilmesinin yeterli olacağı belirtilmektedir .

16. 57 seri no.lu Emlak Vergisi Genel Tebliğinde; “Belediyelerce, emlâk vergisi işlemlerinde mükellefler tarafından bildirilen hususların teyidinin, mükelleflerden belge istenmeden ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerektiği”, açıklamasıyla söz konusu taahhütteki beyanların teyidini yapma sorumluluğunun idareye yüklendiği, “Hiçbir geliri olmayanların tek meskenlerine ait taahhüt belgesini” idareye vermesi yeterli olduğu, diğer taraftan gelir elde etmeyen mükelleflerin bir gelir elde etmeleri veya ikinci bir mesken binasına sahip olmaları halinde, bu durumu mükellefiyetlerinin bulunduğu belediyelere bildirme zorunluluğunu göz ardı etmemek gerektiği açıktır . Ayrıca, 44 seri no.lu Emlak Vergisi Genel Tebliği gereğince, idare mükellef tarafından beyan edilen hususların doğru olmadığını tespit ederse alınması gereken vergi, cezalı olarak ve gecikme faizi ile birlikte alınacaktır .

17. Bilindiği üzere, vergi hatası müteallik hesaplarda veya vergilendirmede yapılan hatalar yüzünden haksız yere fazla veya eksik vergi istenmesi veya alınmasıdır . Vergi Usul Kanununun 118 inci maddesinde açık olarak vergiye tabi olmayan veya vergiden muaf bulunan kimselerden vergi alınması ve vergi mevzuuna girmeyen veya vergiden müstesna bulunan gelir, servet, madde, kıymet, evrak ve işlemler üzerinden vergi istenmesi veya alınmasını vergilendirme hatası olarak nitelendirmektedir . 200 m²’yi geçmeyen tek meskene sahip olan ve hiçbir geliri bulunmayan kişilere mevzuat, indirimli (sıfır oranlı) emlak vergisi oranı uygularken, bu kişilerden vergi alınması vergilendirme hatası olarak adlandırılabilir . Vergilendirme hatası söz konusu olduğunda ise ne tür bir işlem yapılacağı 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 120 nci maddesinde düzenlenmektedir . Bu maddede hataların düzeltme fişine dayanılarak düzeltilebileceği, hatanın mükellef aleyhine yapılmış olması halinde fazla verginin aynı fişe dayanılarak terkin ve tahsil olunmuş ise reddedileceği, bu durumun mükellefe tebliğ edileceği, mükellefin ise tebliğ tarihinden itibaren parasını geri almak için bir yıl içinde müracaat etmemesi durumunda hakkının sakıt olacağı belirtilmektedir .

18. Dosya münderecatından başvuranın, Kurumumuza verdiği dilekçede ikamet adresi olarak belirttiği Korkuteli İlçesi Mahalle ada parselde bulunan kat no.lu taşınmazı dışında

TAKBİS sorgulamasında Antalya İli Kepez İlçesi Mahallesinde ada parselde bulunan zemin no.lu binanın da başvuran üzerine kayıtlı olduğu gerekçesiyle, başvuranın geriye dönük ödenen emlak vergisinin tarafına iade edilmesine ilişkin talebinin Korkuteli Belediye Başkanlığı’nca ( İdare ) reddedildiği, uyuşmazlık konusu hakkında idare ile başvuran arasında yapılan yazışmalar sonucunda ise başvuranın Kepez Tapu Müdürlüğü’nde gerekli düzeltme işlemini yaptırdığı, ancak bu işlem sonrasında geriye dönük ödenen emlak vergisinin iade edilmesi konusunda idare nezdinde

5 / 7yaşanılan tereddüt nedeniyle mezkûr talebin uygun bulunmadığı, bununla birlikte başvuranın emlak

vergisi muafiyetinden 2017 ve müteakip dönemler için yararlandırılacağı hususunun idare tarafından

Kurumumuza bildirildiği, tespit edilmiştir .

19. Kurumumuz ile Kepez Kaymakamlığı Tapu Müdürlüğü ile yapılan yazışmalar neticesinde;

Kepez Tapu Müdürlüğü kayıtlarında yapılan taşınmaz araştırması sonucu, başvuran adına pasif iki adet taşınmaz kaydına rastlanıldığı, bu taşınmazlardan Kepez İlçesi Mahallesi ada parseldeki taşınmazın mesken niteliğinde olduğu ve tamamının 24/ 11/ 2009 tarihinde satıldığı, bahsi geçen taşınmaz üzerinde bulunan, dükkan niteliğinde olan ve başvuranın 1/ 61 oranında hisse payına sahip olduğu taşınmazdaki mülkiyet hakkının ise 21/ 03/ 2017 tarihinde başvuran tarafından “Tescil

İstem Belgesi” ile sicilden terkin ettirildiği hususu dikkate alındığında; 20. Uyuşmazlık konusu hakkında Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan alınan cevabi yazıda da belirtildiği üzere, indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından tek mesken sahibi mükelleflerin yararlanabileceği bu bağlamda başvuranın 2012 ve 2017 yılları arasında adına kayıtlı tek meskeninin olması halinde anılan uygulamadan geçmişe dönük olarak yararlanmasının mümkün olduğu ancak, başvuranın 1/ 61 hissesine sahip olduğu söz konusu taşınmaz üzerinden gelir elde ettiğinin tespit edilmesi halinde, indirimli vergi oranından yararlanılmasının mümkün bulunmadığı, değerlendirilmiştir .

21. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar, başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; başvuranın geriye dönük sıfır oranlı emlak vergisi uygulamasından faydalanmasını temini ve ödenen 554,77 TL tutarındaki emlak vergisinin iade edilmesi talebine ilişkin 57 seri no.lu Emlak Vergisi Genel

Tebliğinde yer verilen, “Belediyelerce, emlâk vergisi işlemlerinde mükellefler tarafından bildirilen hususların teyidinin, mükelleflerden belge istenmeden ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerektiği”, açıklama çerçevesinde; Korkuteli Belediye Başkanlığı’nca yapılacak araştırma sonucunda, uyuşmazlık konusu yapılan idari işlemde vergilendirme hatası tespit edilmesi halinde

213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nu ilgili maddeleri çerçevesinde gerekli düzeltme işlemlerinin

yapılması, araştırma sonucu söz konusu idari işlemde herhangi bir hata tespit edilememesi halinde ise bu durumun ilgili mevzuat çerçevesinde, gerekçeli ve yazılı olarak başvurana bildirilmesi gerektiği kanaat ve sonucuna varılmıştır .

B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme 22. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesinde; Korkuteli Belediye

Başkanlığı’ndan istenilen bilgi ve belgelerin Kurumumuza süresi içinde ve gerekçeli olarak gönderildiği, İdarenin başvuranla ilgili işlemlerde kanunlara uygunluk, hesap verilebilirlik, makul sürede ve gerekçeli karar verme, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine uygun hareket ettiği ancak, başvurana hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğini göstermediği anlaşıldığından, iyi yönetim ilkelerinden karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi ilkesine uymadığı anlaşılmış olup Korkuteli Belediye Başkanlığı’nın bu ilkeye de uyması beklenmektedir .

VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT

23. 6328 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, bu Tavsiye Kararının idareye tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde idare tarafından herhangi bir eylem ya da işlem tesis edilmezse (varsa) dava açma süresinden kalan süre işlemeye devam edecek olup, Antalya Vergi

Mahkemesine yargı yolu açıktır .

6 / 7VII. KARAR

Yukarıda açıklanan gerekçe ve dosya kapsamına göre, ŞİKAYETİN KABULÜNE;

Başvuranın mezkur talebi hakkında Korkuteli Belediye Başkanlığı’nca yapılacak araştırma sonucunda, uyuşmazlık konusu yapılan idari işlemde vergilendirme hatası tespit edilmesi halinde,

213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nu ilgili maddeleri çerçevesinde gerekli düzeltme işlemlerinin

yapılması, araştırma sonucu söz konusu idari işlemde herhangi bir hata tespit edilmemesi halinde ise bu durumun ilgili mevzuat çerçevesinde, gerekçeli ve yazılı olarak başvurana bildirilmesi hususunda

KORKUTELİ BELEDİYE BAŞKANLIĞI’NA TAVSİYEDE BULUNULMASINA,

Kararın BAŞVURANA ve KORKUTELİ BELEDİYE BAŞKANLIĞI’NA tebliğine,

6328 sayılı Kanunun 20 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, KORKUTELİ BELEDİYE

BAŞKANLIĞI’NCA bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde Kurumumuza bildirilmesinin zorunlu olduğuna, Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi .

Şeref MALKOÇ

Kamu Başdenetçisi