ÖZET: İçkili lokantaların eğlence vergisine tabi olup olmadığına dair yapılan değerlendirmelerde, bu tür işletmelerin eğlence vergisi kapsamına girmediği sonucuna varılmıştır. Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’nın açıklamalarına göre, içki servisi yapılan lokantalar, canlı müzik etkinliği olmaksızın eğlence vergisinden muaf tutulmaktadır. Bu durum, ilgili yargı kararları ve Bakanlık uygulamaları ile de desteklenmektedir.

2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun ilgili maddeleri, eğlence vergisinin hangi faaliyetlerden alınacağını ve hangi durumların muafiyet kapsamına girdiğini açıkça belirtmektedir. Özellikle, içki içilen lokantaların eğlence vergisi yükümlülüğünden muaf olduğu ifade edilmiştir. Dolayısıyla, bu tür işletmelerden tahsil edilen eğlence vergilerinin, hatalı tahsilat durumunda geri alınabileceği ve düzeltme işlemlerinin yapılabileceği vurgulanmaktadır.

Sonuç olarak, içkili lokantaların eğlence vergisi yükümlülüğü bulunmadığı için, bu işletmelerden alınan vergilerin iade edilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, mükelleflerin fazla veya yersiz tahsil edilen vergilerin düzeltilmesi için gerekli başvuruları yapabileceği belirtilmiştir.

Not: İçkili lokanta işyerlerinden eğlence vergisi alınıp alınamayacağı hk.

T.C.

ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü

Sayı : E-14399437-622.02-1605213 27/08/2021 Konu: GÖRÜŞ (İçkili Lokanta İşyerinden Eğlence Vergisi Alınması Hk.)

BELEDİYE BAŞKANLIĞINA

İlgi: a) Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının 16.07.2021 tarihli ve E- 82673428-175.99[6624-404]-84954 sayılı yazısı.

01.07.2021 tarihli ve E-14399437-622.02-1193325 sayılı yazımız.

11.06.2021 tarihli ve 2517 sayılı yazınız.

İlgi (c) yazı ile Belediyeniz sınırları içerisinde faaliyet gösteren içkili lokanta ünvanlı işyerlerinin eğlence vergisine tabi olmadıkları gerekçesi ile tahakkuk eden eğlence vergilerinin terkin edilmesini ve ödedikleri eğlence vergilerinin de iadesini talep ettiklerinden dolayı Belediyeniz tarafından yapılacak işlemlere esas olmak üzere içkili lokantaların eğlence vergisine tabi olup olmadıkları konusunda Bakanlığımız görüşü talep edilmiştir.

Bilindiği üzere 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun Üçüncü Bölümünde Eğlence Vergisi düzenlenmiş olup “Konu” başlıklı 17 nci maddesinde “Bu Kanunun 21 inci maddesinde belirtilen ve belediye sınırları ile mücavir alanlar içinde yer alan eğlence işletmelerinin faaliyetleri Eğlence Vergisine tabidir.” hükmü,

Aynı Kanun’un “İstisna ve muaflıklar” başlıklı 19 uncu maddesinde “Aşağıda belirtilen eğlence faaliyetlerinden bu vergi alınmaz:

Ulusal bayramlar veya tarihi özellik taşıyan günler nedeniyle genel ve katma bütçeli idareler ile il özel idareleri, belediyeler, köyler ve bunların kurdukları birlikleri tarafından düzenlenen ve kazanç amacı gütmeyen tören, şenlik, müsabaka ve gösterilerle balo, temsil ve benzeri faaliyetler,

Genel ve katma bütçeli idareler, il özel idareleri, belediyeler ve köyler tarafından kültürel, sosyal, turistik ve ekonomik amaçlarla düzenlenen kongre, konferans, fuar, festival, şenlik, sergi ve benzeri faaliyetler ile tertip edilen eğlenceler ve konserler.

Eğitim ve öğretim kuruluşları ile okul dernekleri, kamu yararına çalışan dernekler, orduevleri, askeri gazinolar ve askeri dinlenme tesislerinde tertiplenen eğlenceler.

Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından düzenlenen müşterek bahis oynanması.

Bira, alkollü içki içilmeyen, satılmayan ve ruhsatnamelerde kahvehane, kıraathane, çayhane ve çay ocakları olduğu belirtilen yerler.” hükmü yer almaktadır.

Mezkur Kanun’un 21 inci maddesinde; biletle girilen yerlerden (yerli ve yabancı film göstermelerinden, tiyatro, opera, operet, bale, karagöz, kukla ve orta oyunundan, spor müsabakaları, at yarışları ve konserlerden, sirkler, lunaparklar, çalgılı bahçeler ve benzerlerinden), müşterek bahislerden ve biletle girilmesi zorunlu olmayan eğlence yerlerinden Kanun’da belirtilen oranlarda eğlence vergisi alınacağı belirtilmektedir.

Öte yandan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 114 üncü maddesinde vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın başından başlayarak beş yıl içinde tarh ve mükellefe tebliğ edilmeyen vergilerin zamanaşımına uğradığı, 116 ncı maddesinde ise vergi hatasının vergiye müteallik hesaplarda veya vergilendirmede yapılan hatalar yüzünden haksız yere fazla veya eksik vergi istenmesi veya alınması olduğu belirtilmektedir. Aynı Kanun’un 117 nci maddesinde hesap hataları, 118 nci maddesinde de vergilendirme hataları düzenlenmiş, 122 nci maddesinde ise mükelleflerin, vergi muamelelerindeki hataların düzeltilmesini vergi dairesinden yazı ile isteyebilecekleri, 126 ncı maddesinde de, 114 üncü maddede yazılı zamanaşımı süresi dolduktan sonra meydana çıkarılan vergi hatalarının düzeltilemeyeceği hükme bağlanmıştır.

Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının ilgi (a) yazısında

Ayrıca, yemeğin yanı sıra içki de içilen lokantaların faaliyetlerinin eğlence vergisinin konusuna girmediği, yargı kararları ve Başkanlığımız uygulamaları ile müstakar hale gelmiş bulunduğundan içki içilen lokantalar eğlence vergisine tabi tutulmamaktadır.

Bu itibarla, canlı müzik yapılmayan içkili lokanta ve restoranlardan eğlence vergisi alınmaması gerekmektedir.

..denilmektedir.

Yukarıda açıklanan hükümlerin değerlendirilmesinde, yemeğin yanı sıra içki de içilen lokantaların faaliyetleri eğlence vergisinin konusuna girmediğinden canlı müzik yapılmayan içkili lokanta ve restoranlardan eğlence vergisi alınmaması gerekir. Bu durumda, 213 sayılı Kanun’un düzeltme hükümleri çerçevesinde fazla veya yersiz olarak tahsil edilen vergilerin düzeltme zamanaşımı süresi göz önünde bulundurulmak suretiyle ret ve iadesinin yapılabileceği değerlendirilmektedir.

Bilgilerini rica ederim.

Bakan a.

Genel Müdür