|
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI Gelirler Genel Müdürlüğü TARİH : 09.10.1997 AYDIN VALİLİĞİ
(Defterdarlık:Gelir Müdürlüğüne) İLGİ: a) 13.09.1995 gün ve B.07.4.DEF.0.09.10/903-6102/10844 sayılı yazınız. Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 328 inci maddesinin, amortismana tabi iktisadi kıymetlerin satılması halinde alınan bedel ile envanter defterinde kayıtlı değerleri arasındaki farkın kar/zarar hesabına geçirileceği, amortisman ayrılmış olanların değerinin ise, amortismanlar düşüldükten sonra kalan meblağ olduğu, devir ve trampanın satış hükmünde olduğu hükümleri yer almaktadır. Aynı kanunun mükerrer 298/9 uncu maddesinde ise iktisadi kıymetlerin satışı halinde, bunlara isabet eden değer artışlarının da aynen amortismanlar gibi işleme tabi tutulacağı hükmü bulunmaktadır. Diğer taraftan, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 80 inci maddesinin son fıkrasında, faaliyetine devam eden ticari bir işletmenin kısmen veya tamamen satılmasından veya ticari işletmeye dahil amortismana tabi iktisadi kıymetlerin elden çıkarılmasından doğan kazançların ticari kazanç sayılacağı ve bunlara ticari kazanç hakkındaki hükümlerin uygulanacağı belirtilmiş ayrıca, aynı maddenin ikinci fıkrasında ise bu maddede geçen elden çıkarma deyiminin amortismana tabi iktisadi kıymetlerin ticaret şirketlerine sermaye olarak konulmasını da ifade edeceği hükme bağlanmaktadır. Yine, Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesinin 2 nci fıkrasında “Kazancı bilanço esasına göre tespit edilen ferdi bir işletmenin bilançosunu bir sermaye şirketine aktif ve pasifiyle bütün halinde devrolunması, devralan şirketin bilançosuna aynen geçirilmesi ve devredilen ferdi işletmenin sahip veya sahiplerinin şirketten devir bilançosuna göre hesaplanan öz sermayesi tutarında ortaklık payı alması (Bu ortaklık payını temsil eden hisse senetlerinin nama yazılı olması şarttır.) halinde değer artışı kazancı hesaplanmaz ve vergilendirilmez.” denilmektedir. Yukarıda yapılan açıklamaların birlikte değerlendirilmesi durumunda, ….. ve ….. adi ortaklığının aktif ve pasifiyle limited şirkete ayni sermaye olarak devri sırasında adi ortaklık tarafından fatura düzenlenmesi gerekmektedir. Öte yandan, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Õdeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunla ilgili olarak yayımlanan 27 Seri No.lu Genel Tebliğin 1. bölümünde, gerek mecburiyetlerinin başlaması sebebiyle gerekse kendi istekleri ile kullanmak üzere ödeme kaydedici cihaz alan mükelleflerin, aldıkları bu cihazlarını, alış faturasının düzenlendiği tarihten (fatura tarihi dahil) itibaren onbeş gün içerisinde bağlı bulundukları vergi dairesine bildirerek kayıt ettirip ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı alacakları açıklanmıştır. Buna göre, ….. Ltd.Şti.’nin devraldığı ödeme kaydedici cihazı, adi ortaklığın aktif ve pasifiyle limited şirkete ayni sermaye olarak devri sırasında, adi ortaklık tarafından tanzim edilecek faturanın düzenlendiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde ilgili vergi dairesine kaydettirerek ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı alması gerekir. Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim. Bakan a.
Daire Başkanı |
| ÖZET: T.C. Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü tarafından, adi ortaklığın aktif ve pasifiyle limited şirkete devri sırasında yapılması gereken işlemler hakkında bilgi verilmiştir. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu çerçevesinde, adi ortaklık tarafından düzenlenecek fatura ile birlikte, devralan limited şirketin ödeme kaydedici cihazını ilgili vergi dairesine 15 gün içinde kaydettirmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu süreçte, değer artışı kazancının hesaplanmayacağı ve vergilendirilmeyeceği de vurgulanmıştır. |