|
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI ESKİŞEHİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI (Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)
|
||||
|
|
|
|||
|
Sayı |
: |
B.07.1.GİB.4.26.15.01-KDV-53-2/31-64 |
14/07/2011 |
|
|
Konu |
: |
Adi Ortaklıkta Hisse Devri |
|
|
İlgide kayıtlı özelge talep formunda, … adi ortaklığı olarak faaliyet gösteren işletmenin ortaklarından ….’ın hiçbir hak ve alacak talebinde bulunmadan hissesini diğer ortaklara devrinin KDV ye tabi olup olmadığının bildirilmesi istenilmektedir.
KDV Kanununun 1/1 inci maddesiyle, Türkiye’de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin KDV ye tabi olduğu hüküm altına alınmış ve aynı Kanunun 2/1 inci maddesinde de teslim, bir mal üzerindeki tasarruf hakkının malik veya onun adına hareket edenlerce, alıcıya veya adına hareket edenlere devredilmesi olarak tanımlanmıştır.
Öte yandan, 25 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin “C- Adi Ortaklıklarda Vergileme” başlıklı bölümünde; “Adi ortaklıklarda, ortaklığın sona ermesi sonucunu doğurmayan hisse devri işlemleri katma değer vergisine tabi olamayacak, ortaklığın sona ermesi sonucunu doğuran devir işlemlerinde ise vergi uygulanacaktır. Buna göre, bir adi ortaklıkta, ortaklardan biri veya birkaçının hisselerini diğer ortaklara veya üçüncü şahıslara devretmesi, bu şekilde ortaklıktan bazı ortakların ayrılması veya ortaklığa yeni ortakların alınması halinde, mevcut adi ortaklık, ortak sayısındaki değişiklik dışında aynen devam ediyorsa, bu hisse devri işlemlerinde vergi uygulanmayacaktır.” denilmiştir.
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, adi ortaklık halinde faaliyet gösterilmekte iken ortaklardan …. hisselerini ortaklık sona ermeyecek şekilde diğer ortaklara devri KDV ye tabi olmayacaktır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.
| ÖZET: T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından verilen özelgede, bir adi ortaklıkta ortaklardan birinin hissesini diğer ortaklara devretmesi durumunda, bu işlemin KDV’ye tabi olup olmadığına ilişkin açıklamalar yapılmıştır. KDV Kanunu’na göre, ortaklığın sona ermesini doğurmayan hisse devri işlemleri KDV’ye tabi değildir. Dolayısıyla, ortaklık sona ermeyecek şekilde yapılan hisse devri işlemleri KDV’ye tabi olmayacaktır. Bu bilgi, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 413. maddesine dayanarak verilmiştir. |