T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü

SAYI   :B.07.0.GEL.0.54/540I-2883

 

… BAKANLIGI

(… Genel Müdürlüğü : … Dairesi Başkanlığına)

İLGİ:  06.05.2004 tarih ve B.18.1.OGM.0.006.01.BAS.01.27/342 sayılı yazınız. İlgide kayıtlı yazınız incelendi.

Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun 1/1. maddesinde, Türkiye’de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler KDV’ye tabi tutulmuş, 2/5. maddesinde ise trampanın iki ayrı teslim hükmünde olduğu hükme bağlanmıştır.

Aynı Kanunun 1/3-g maddesinde ise, genel ve katma bütçeli idarelere, il özel idarelerine, belediyelere, köyler ve bunların teşkil ettikleri birliklere, üniversitelere, dernek ve vakıflara, her türlü mesleki kuruluşlara ait veya tabi olan veyahut bunlar tarafından kurulan veya isletilen müesseseler ile döner sermayeli kuruluşların veya bunlara ait veya tabi diğer müesseselerin ticari, sınai, zirai ve mesleki nitelikteki teslim ve hizmetlerinin KDV’ye tabi olduğu hükme bağlanmıştır.

Arsa teslimlerinde, arsanın bir iktisadi isletmeye dahil olması veya arsa sahibinin arsa alim satımının mutat ve sürekli bir faaliyet olarak sürdürmesi halinde bu arsa teslimi KDV’ye tabi olacaktır. Ancak arsa sahibinin, gerçek usulde mükellefiyetini gerektirmeyecek şekilde arızi bir faaliyet olarak arsanın tesliminde KDV uygulanmayacaktır.

Buna göre, Genel Müdürlüğünüz Döner Sermaye İsletmesinin aktifinde bulunan arsanın, Genel Müdürlüğünüze ait başka bir arsa üzerinde … Birliği tarafından yapılarak Genel  Müdürlüğünüze teslim edilecek hizmet binası karşılığında devredilmesi Kanunun 1/3-g maddesi çerçevesinde %18 oranında KDV’ye tabi olacaktır.

Ancak, … Birliği tarafından arsa karşılığında Genel Müdürlüğünüze hizmet binası teslimi arızi faaliyet kapsamında değerlendirilerek KDV’ye tabi tutulmayacaktır.

Bilgi edinilmesini arz ederim.


ÖZET: T.C. Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü, 06.05.2004 tarihli yazısında Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu’nun ilgili maddelerini incelemiştir. KDV, Türkiye’de ticari ve mesleki faaliyetler çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlere uygulanmaktadır. Arsa teslimleri, arsanın iktisadi işletmeye dahil olması veya sürekli bir faaliyet kapsamında gerçekleşmesi durumunda KDV’ye tabi olurken, arızi faaliyetler KDV’den muaf tutulmaktadır. Genel Müdürlüğün döner sermaye işletmesinin arsa devri, belirli koşullara göre %18 oranında KDV’ye tabi olacaktır.