|
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI Gelirler Genel MüdürIüğü TARİH : 20.07.2000 …………BAKANLIĞINA
(Emniyet Genel MüdürIüğü) İLGİ : ………… tarih ve …………sayılı yazınız. lgide kayıtlı yazınızda; ….. ilinde faaliyet gösteren ….. Derneği’nin vergi mükellefi olmayan gerçek kişilerden ikinci el tabir edilen kullanılmış mal ile hizmet alımlarının vergiye/stopaja tabi olup olmadığı sorulmaktadır. Söz konusu yazınızda, mal ve hizmet satan kişilerin hukuki niteliği ile mal ve hizmetlerin adı geçen derneğe mi, yoksa derneğin bir işletmesine mi alındığı hususlarında yeterli açıklama bulunmamakla birlikte aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir.
Gelir Vergisi Kanunu’nun 9 uncu maddesinde esnaf muaflığından yararlananlar sayılmıştır. Aynı Kanunun 94 üncü maddesinin 13 üncü bendinde, esnaf muaflığından yararlananlardan mal ve hizmet alımları karşılığında yapılan ödemelerde vergi tevkifatı yapılması hükme bağlanmıştır. Öte yandan, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94 üncü maddesinde kimlerin, istihkak sahiplerine ödeme yaparken gelir vergisi tevkifatı yapmaya mecbur olduğu düzenlenmiştir. Bu maddede, dernekler açıkça belirtilmektedir. Dolayısıyla dernekler, madde de bentler halinde sayılan ödemeleri nakden veya hesaben yaptıkları sırada istihkak sahiplerinin gelir vergisine mahsuben tevkifat yapmaya mecburdurlar. Buna göre, ….. Derneği’nin vergiden muaf esnaftan mal ve hizmet alması durumunda stopaj yapması gerekmektedir. Ancak, söz konusu derneğin esnaf muaflığından faydalananlar dışında kalan kişilerden ikinci el tabir edilen kullanılmış mal ile hizmet alması durumunda gelir vergisi tevkifatı yapılması gerekmemektedir. Bilgi edinilmesini ve gereğini arz ederim Bakan a.
|
| ÖZET: T.C. Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü tarafından gönderilen yazıda, bir derneğin vergi mükellefi olmayan gerçek kişilerden ikinci el kullanılmış mal ve hizmet alımlarının stopaja tabi olup olmadığına dair açıklamalar yapılmıştır. Gelir Vergisi Kanunu’nun ilgili maddeleri gereği, dernekler esnaf muaflığından yararlananlardan mal ve hizmet alımları için vergi tevkifatı yapmakla yükümlüdür. Ancak, bu derneklerin esnaf muaflığından faydalanmayan kişilerden ikinci el mal ve hizmet alımlarında gelir vergisi tevkifatı yapılması gerekmemektedir. |