|
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
|
||||
|
|
|
|||
|
Sayı |
: |
B.07.1.GİB.4.34.19.02-019.01-783 |
21/06/2011 |
|
|
Konu |
: |
Tevsik zorunluluğu. |
|
|
İlgide kayıtlı özelge talep formlarınızda, C2 belgesi bulunmayan Şirketinize ait …marka kamyonu C2 belgesine haiz … A. Ş.ye kiraladığınız, uluslararası taşımacılıkla ilgili faturalarınızı anılan Şirkete, bu Şirketin ise yükü taşıttıran adına fatura düzenlediği belirtilerek, Şirketiniz ile … A. Ş. arasındaki 8.000-TL üzerindeki ödemelerin bankalar, özel finans kurumları veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü aracı kılınmaksızın yapılıp yapılamayacağı hususunda özelge talep edildiği anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendi ile Maliye Bakanlığına, mükelleflere muameleleri ile ilgili tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumları veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etmeleri zorunluluğunu getirme ve bu zorunluluğun kapsamını ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirleme yetkisi verilmiştir.
Bu yetkiye istinaden yayımlanan 320, 323, 324, 332 ve 337 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde tahsilat ve ödemelerin tevsik zorunluluğu ve uygulamaya ilişkin esasları açıklanmıştır. Söz konusu tebliğlerde açıklandığı üzere; birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenler, defter tutmak zorunda olan çiftçiler, serbest meslek erbabı ile vergiden muaf esnafın ticari işlemleri ile nihai tüketicilerden (Türkiye’de mukim olmayan yabancılar hariç) mal ve hizmet bedeli olarak yapacakları 8.000 TL üzerindeki tahsilat ve ödemelerinin bankalar, özel finans kurumları (Katılım Bankaları) ve Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü aracı kılınarak yapılması gerekmektedir.
Buna göre, Şirketiniz ile …. A. Ş. arasındaki 8.000 TL üzerindeki tahsilat ve ödemelerin anılan tebliğlerde belirtilen kurumlar aracı kılınarak yapılması yasal zorunluluktur.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.
| ÖZET: T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı, 21/06/2011 tarihli özelgesinde, C2 belgesi bulunmayan bir şirketin, 8.000 TL üzerindeki ödemelerini bankalar veya özel finans kurumları aracılığıyla yapmasının zorunlu olduğunu belirtmiştir. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 257. maddesi uyarınca, mükelleflerin tahsilat ve ödemelerini tevsik etme yükümlülüğü bulunmaktadır. Bu bağlamda, ilgili tebliğlerde belirtilen şartlara uygun hareket edilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Özelge, belirtilen şartlara uygun işlem yapılması halinde vergi cezası ve gecikme faizi uygulanmayacağını da içermektedir. |