1. Daire 9485 no.lu ve 28.04.2009 tarihli Karar

KARAR : “… 28.12.2006 Tarih ve 281/0 sayılı Encümen Kararıyla, … ait 1.868m2’lik arsanın aylık … Lirası bedelle kiralandığı; ancak, kira bedeline ilişkin Gelir Vergisinin Belediye bütçesinden karşılandığı ve adı geçene, kira tutarının net olarak ödendiği tespit edilmiştir.

193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 94.maddesinde;

“Kamu idare ve müesseseleri, iktisadî kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri ( avans olarak ödenenler dahil ) nakden veya hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat yapmaya mecburdurlar…” denilmek suretiyle; diğer Kamu Kurumları gibi Belediyelere de tevkifat yapma yükümlülüğü getirilmiştir.

Aynı maddenin 5/a. bendiyle, 70’inci maddede yazılı mal ve hakların kiralanması karşılığı yapılan ödemelerden, %20 oranında Gelir Vergisi kesilmesi öngörülmüştür.

Aynı Kanunun 70.maddesinde;

“Aşağıda yazılı mal ve hakların sahipleri, mutasarrıfları, zilyedleri, irtifak ve intifa hakkı sahipleri veya kiracıları tarafından kiraya verilmesinden elde edilen iratlar gayrimenkul sermaye iradıdır:

1. Arazi, bina ( Döşeli olarak kiraya verilenlerde döşeme için alınan kira bedelleri dahildir ), maden suları, menba suları, madenler, taş ocakları, kum ve çakıl istihsal yerleri, tuğla ve kiremit harmanları, tuzlalar ve bunların mütemmim cüzileri ve teferruatı;

2. Voli mahalleri ve dalyanlar;

3. Gayrimenkullerin, ayrı olarak kiraya verilen mütemmim cüzileri ve teferruatı ile bilumum tesisatı demirbaş eşyası ve döşemeleri;

4. Gayrimenkul olarak tescil edilen haklar;ükümlerine yer verilmektedir.

Bu hükümlere göre; kiralanan arsaya ilişkin kira bedeli, %20 oranında Gelir Vergisi kesintisine tabi tutulduktan sonra ilgilisine ödenebilecektir.

Mevzu bahis olayda; ödeme emirleriyle, kira tutarı haricinde … Lirası, Gelir Vergisi olarak Belediye bütçesinden ödenmiştir.

SONUÇ : Açıklanan gerekçelerle oluşan … kamu zararının sorumlulara ödettirilmesine, karar verildi.

 

t


ÖZET: Daire 9485 no.lu ve 28.04.2009 tarihli Karar, 28.12.2006 tarihli Encümen Kararı ile kiralanan 1.868 m²’lik arsanın kira bedelinin Gelir Vergisi’nin Belediye bütçesinden karşılandığını tespit etmiştir. 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 94. maddesi gereği, belediyelerin tevkifat yapma yükümlülüğü bulunmaktadır ve kiralamalardan elde edilen gelirler %20 Gelir Vergisi kesintisine tabidir. Sonuç olarak, oluşan kamu zararının sorumlulardan tahsil edilmesine karar verilmiştir.