T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Mükellef Hizmetleri Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü

Sayı

:

B.07.1.GİB.4.34.18.01-006.01-47

21/04/2010

Konu

:

Kısıtlılık hk.

İlgide kayıtlı dilekçenizde, … İlçesi … Mahallesinde bulunan ve tapuda … pafta, … ada ve … parselde kayıtlı, … hisseli gayrimenkulünüze ait 1998-2009 yıllarına ilişkin emlak vergisini kısıtlı olarak ödemek istediğiniz, ancak … Belediye Başkanlığının 2004 yılından önceki yıllar için kısıtlı vergi uygulamadığı belirtilerek konu hakkında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.

1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinde, kanunlar veya diğer kamu düzeni koyan mevzuatla tasarrufu kısıtlanan bina, arsa ve arazinin vergisinin, kısıtlamanın devam ettiği sürece 1/10 unun tahsil olunacağı,  9/10 unun tecil edileceği hükme bağlanmıştır.

Söz konusu madde hükmüne göre hazırlanan “Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik”in 2 nci maddesinde, “İmar planlarında resmi yapılara, tesislere ve okul, cami, yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal, mezbaha ve benzeri umumi hizmetlere ayrılmış olması sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına izin verilmeyen arsalar ile esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyen binaların tasarrufu kısıtlanmış sayılır.

Bu hallerde kısıtlı olarak vergileme, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl başından itibaren yapılır. Kısıtlama, ilgili arsa veya binanın bulunduğu alan imar programına alınıncaya (imar programının kesinleştiği tarihe) kadar devam eder.

Arsanın imar planında kısıtlılığı gerektiren amaçlara tahsis edildiğinin bu yönetmeliğin 5. maddesindeki bildirim mecburiyeti hükümlerine göre tespit edilmemiş olması halinde, arsa veya bina sahibi tarafından yazılı müracaatta bulunularak kısıtlamayı koyan idareden alınacak kısıtlılık durumunu gösteren belge verginin tarhına yetkili daireye ibraz edildiğinde kısıtlılık aynı esaslar dahilinde uygulanır.” denilmektedir.

Bu itibarla, … İlçesi, … Mahallesinde bulunan ve tapuda … pafta, … ada ve … parselde kayıtlı, … hisseli gayrimenkulünüzün “Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre kısıtlı olduğunun ilgili belediyeye ibrazı halinde, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl başından itibaren kısıtlı vergi uygulanması mümkün bulunmaktadır.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

 


ÖZET: T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı, … İlçesi, … Mahallesinde bulunan … hisseli gayrimenkul için 1998-2009 yıllarına ilişkin emlak vergisinin kısıtlı olarak ödenmesi talebini değerlendirmiştir. 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun 30. maddesi gereğince, tasarrufu kısıtlanan gayrimenkullerin vergisi, kısıtlamanın devam ettiği sürece 1/10 oranında tahsil edilmekte, 9/10’u tecil edilmektedir. Gayrimenkulün kısıtlılığı, ilgili belediyeye ibraz edilen belgelerle kanıtlandığında, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl başından itibaren kısıtlı vergi uygulanabilecektir.