Kanunen kabul edilmeyen gider (KKEG), muhasebe açısından işletme gideri olsa da vergi matrahının hesaplanmasında indirilemeyen harcamaları ifade eder. Bu giderler ticari bilanço kârına eklenerek mali kâra ulaşılır.
Başlıca KKEG grupları
Öz sermaye üzerinden ödenen faizler, örtülü sermaye üzerinden hesaplanan faiz ve kur farklarının belirli kısmı, transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar, vergi ve para cezaları, kurumlar vergisinin kendisi ve Kanunda sayılan diğer giderler indirilemez.
Para ve vergi cezaları
Vergi cezaları, gecikme zamları ve kamu cezalarının önemli bölümü kurum kazancından indirilemez. Buna karşılık bazı gecikme faizleri veya özel hukuk tazminatları olayın niteliğine göre farklı değerlendirilebilir.
Binek otomobil sınırlamaları
Binek otomobillerine ilişkin kira, yakıt, bakım ve amortisman giderlerinde gelir vergisi mevzuatıyla bağlantılı tutar ve oran sınırlamaları kurumlar vergisi mükellefleri için de önemlidir.
Finansman gider kısıtlaması
Yabancı kaynakları öz kaynaklarını aşan işletmelerde, aşan kısma isabet eden belirli finansman giderlerinin Cumhurbaşkanı kararıyla belirlenen oranı KKEG sayılabilir. Bu mekanizma örtülü sermayeden ayrıdır.
KDV etkisi
KKEG’ye ilişkin KDV’nin indirimi ayrıca KDV Kanunu m.30 kapsamında değerlendirilir. Her KKEG kaleminde KDV sonucu otomatik olarak aynı değildir; özel istisnalar kontrol edilmelidir.
Belgelendirme
Bir giderin işle ilgili olduğunun ve ticari kazancın elde edilmesi/sürdürülmesi amacı taşıdığının belgelendirilmesi gerekir. Şirket adına fatura bulunması, kişisel nitelikteki harcamayı tek başına vergi gideri yapmaz.