| ÖZET: KDV Tevkifat oranları, 26.04.2014 tarihinde yayımlanan KDV Genel Uygulama Tebliği ile güncellenmiş ve önceki tebliğler yürürlükten kaldırılmıştır. Tebliğ, KDV tevkifatına tabi teslim ve hizmetlerin beyanı, sorumlu sıfatıyla hesaplanması gereken KDV oranları ve belirli alıcılar için geçerli olan kısmi tevkifat uygulamalarını düzenlemektedir. Ayrıca, iade talepleri ve mücbir sebep durumlarıyla ilgili özel hükümler de içermektedir. |
| KDV Tevkifat (Sorumlu Sıfatıyla KDV) Oranları |
|
KDV Tevkifatı konusunda son düzenleme 26.04.2014 tarihinde yayınlanan KDV Genel Uygulama Tebliği (KDVGUT) ile yapılmıştır. KDVGUT ile geçmiş yıllarda yayınlanmış tüm KDV Genel Tebliğleri yürürlükten kalkmıştır.
– 5018 sayılı Kanuna ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri ve bunların teşkil ettikleri birlikler, belediyelerin teşkil ettikleri birlikler ile köylere hizmet götürme birlikleri, – Yukarıda sayılanlar dışındaki, kanunla veya Cumhurbaşkanı Kararnamesiyle kurulan kamu kurum ve kuruluşları, – Döner sermayeli kuruluşlar, – Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, – Kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları, – Bankalar, – Sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri, – Sendikalar ve üst kuruluşları, – Vakıf üniversiteleri, – Mobil elektronik haberleşme işletmecileri, – Büyükşehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri, – Kamu iktisadi teşebbüsleri (Kamu İktisadi Kuruluşları, İktisadi Devlet Teşekkülleri), – Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar, – Türkiye Varlık Fonu ile alt fonlara devredilen kuruluşlar, – Organize sanayi bölgeleri ile menkul kıymetler, vadeli işlemler borsaları dahil bütün borsalar, – Yarıdan fazla hissesi doğrudan yukarıda sayılan idare, kurum ve kuruluşlara ait olan (tek başına ya da birlikte) kurum, kuruluş ve işletmeler, – Payları Borsa İstanbul (BİST) A.Ş.’de işlem gören şirketler. – Kalkınma ve yatırım ajansları (Okul aile birlikleri ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı aile hekimliği kurumları bu kapsamda değerlendirilmeyecektir.)
KDV Genel Uygulama Genel Tebliği’nin “I/C.2.1.3.1 – Kısmi Tevkifatın Mahiyeti ve Tevkifat Uygulayacak Alıcılar” başlıklı bölümünde aşağıdaki düzenleme yer almaktadır: “213 sayılı Kanuna göre, mücbir sebebin başladığı tarihten sona erdiği tarihe kadar geçen sürede, mücbir sebepten yararlanan mükelleflerin vergi ödevleri ertelenmektedir. Bu kapsamda beyanname verme yükümlülükleri ileri tarihe ertelenen mükelleflerin, mücbir sebep halinde bulunduğu süre içerisinde kısmi tevkifat kapsamındaki alımlarında tevkifat uygulanmaz. Şu kadar ki, işleme taraf satıcı mükellefin de mücbir sebep kapsamında bulunması halinde, söz konusu alımlarda genel hükümler çerçevesinde tevkifat uygulamasına devam olunur.”
|